De Hoppenkamp

Vrijdag 13.00 - 16.00 uur
Zondag 13.00 - 16.00 uur

Presentatie Maurice Heemels - 14.12.2017

“Begraafcultuur in Roermond 1870-1940”

Donderdag 14 december 2017 om 20.00 uur

Multifunctionele Ruimte “ De Hoppenkamp”, Hoppenkampstraat 14A Stein

Aanmelden

Vriendelijk doch dringend verzoek om uw komst vooraf aan te melden. Graag tot ziens!

KLIK HIER

Maurice Heemels boekMaurice Heemels (Melick 1971) studeerde geschiedenis aan de Hogeschool Katholieke Leergangen Sittard en de Katholieke Universiteit Nijmegen. In 1997 studeerde hij cum laude af of een scriptie over rooms-katholieke begraafcultuur in Roermond tussen 1920 en 1985. In 2016 promoveerde hij op een studie naar begraafcultuur in Roermond tussen 1870 en 1940. Heemels is lerarenopleider geschiedenis, opleidingscoördinator geschiedenis en teamcoördinator mens en maatschappijvakken bij Fontys Lerarenopleiding Sittard. Hij is redactielid van de Spiegel van Roermond en lid van het hoofdbestuur van het LGOG.

Samenvatting lezing
Op 16 september 2016 verscheen het proefschrift van Maurice Heemels, getiteld ‘Op den akker des doods, waar allen gelijk worden’. Begraafcultuur in Roermond 1870-1940 bij Uitgeverij Verloren in Hilversum (www.verloren.nl). In het proefschrift staat de begraafplaats ‘Nabij Kapel in ’t Zand’ te Roermond centraal. Daar vonden in de periode 1870-1940 alle Roermondenaren hun laatste rustplaats. De begraafplaats is door Heemels onderzocht vanuit een sociaalhistorisch, cultureel-religieus en kunsthistorisch perspectief.

Negentiende- en vroeg twintigste-eeuwse begraafplaatsen worden wel getypeerd als ‘spiegel’ van de samenleving. Heemels toont aan dat dit voor de Roermondse ‘necropool’ geldt. De sociale verschillen in de stad kwamen scherp tot uiting in de klassenindeling op de begraafplaats, in de begrafenisrituelen en in de monumentale grafcultuur.

Heemels' verhaal zal bij vele toehoorders herinneringen oproepen aan een tijd waarin klassen op begraafplaatsen en tijdens rouwmissen, niet alleen in Roermond maar overal in Limburg, nog heel gewoon waren.

Programma:
19.30 - 20.00 uur: Ontvangst
20:00 – 20:45 uur: Eerste deel van de lezing
20:45 – 21:00 uur: Pauze
21:00 – 21:45 uur: Tweede deel van de lezing en gelegenheid tot het stellen van vragen.

De entree is gratis.

Tags: heemkunde

Multifunctionele Ruimte in Oud-Stein

In deze multifunctionele ruimte zijn voorzieningen gecreëerd voor ontmoeting en samenkomst alsmede werkplekken voor vrijwilligers, kleine verenigingen en kwetsbare medemensen.
Ook wordt de mogelijkheid geboden om doelgroepen van jong tot oud, van mobiel tot beperkt, kwetsbaar of actief, vrijwilliger en niet-vrijwilliger met elkaar te verbinden door passende accommodatie en ontmoetingsruimte aan te bieden.

Dankzij ruimhartige bijdragen van landelijke en lokale fondsen is de inrichting, facilitering en organisatie van activiteiten mogelijk.
Het VSBfonds heeft met een bijdrage van 30.000 euro het project mede mogelijk gemaakt.
Het Kansfonds, dat helpt mensen om te zien naar de kwetsbaarste in onze samenleving, zodat niemand buitengesloten raakt, heeft een donatie gedaan van 25.000 euro
Het Oranje Fonds heeft ons initiatief toebedeeld met een bijdrage van 40.000 euro.
erfgoed stein art29092016 1

De Hoppenkamp

Multifunctionele Ruimtegrid stack hoppenkamp

In de Multifunctionele Ruimte “ de Hoppenkamp” kan men kennis maken met de werkzaamheden van de sectie Heemkunde.
In de vitrines van deze ruimte kan men op dit moment zien waar de sectie Heemkunde zoal mee bezig is, o.a. fotomateriaal van bekende Steinse families, bidprentjes, geboortekaartjes, en diverse andere zaken die hiermee te maken hebben.

In een van de vitrine kasten kunt u een deel van de collectie van Pater Munsters bewonderen.logo Aezele Projek1

Ook is er alle informatie met betrekking tot het “Aezel Projek” en documentatie over het Foto Project “Weet je nog” te zien.

In de Erfgoedwerkplaats, een onderdeel van deze ruimte, wordt een deel van de collectie Beckers en Munsters getoond, maar ook van de collectie Schaap en een geologische collectie.

Regelmatig worden er in deze ruimte publiek toegankelijke fotoavonden en lezingen georganiseerd.

Onze subsidiënten en sponsoren

Oranje Fonds

Het Oranje Fonds steunt jaarlijks ruim 7.500 sociale initiatieven in Nederland en het Caribische deel van het Koninkrijk.
Het afgelopen jaar ondersteunde het met 27,4 miljoen euro initiatieven die ervoor zorgen dat mensen elkaar ontmoeten, minder eenzaam zijn, begrip krijgen voor elkaar en zich inzetten voor een ander.
Het Oranje Fonds wordt o.a. gesteund door de Nationale Postcode Loterij, De Lotto en door Vrienden en bedrijven.
Koning Willem-Alexander en Koningin Maximá zijn sinds de oprichting het beschermpaar van het Oranje Fonds.

VSBfonds

VSBfonds ondersteunt initiatieven die bijdragen aan een samenleving waarin iedereen actief meedoet, zich betrokken voelt en de kans heeft persoonlijk en maatschappelijk te groeien.
Het fonds is actief op drie gebieden: Mens & Maatschappij voor sociale initiatieven die meedoen als doel hebben, verder Kunst & Cultuur voor plannen waardoor meer mensen kunnen genieten van kunst en tenslotte Cultureel Erfgoed en Beurzen voor studenten die in het buitenland verder willen studeren of onderzoek doen.
Het fonds steunt projecten met geld, kennis, ervaring en een professioneel netwerk.

Kansfonds

Kansfonds helpt mensen omzien naar de kwetsbaren in onze samenleving, zodat niemand buitengesloten raakt.
Zij steunen kansrijke initiatieven die kwetsbare mensen helpen om hun situatie te doorbreken. En die zijn opgezet door betrokken mensen die iets willen doen voor de ander.
Díe initiatieven, zo’n 600 per jaar, worden door Kansfonds met geld verstrekt. Dat doen ze met giften van betrokken medemensen en door kennis en ervaring te delen. Zo zorgen we met elkaar voor een samenleving waarin plek is voor iedereen.