Kasteel Stein

Kasteelruïne Stein - Ondergenhousweg 14 - 6171 GW Stein

Bezoektijden

Voor groepen vanaf 10 personen op afspraak te bezoeken.
Entree € 4.50 voor volwassenen
Kinderen t/m 12 jaar gratis

Kasteel | Info & Foto's

De religieuze activiteiten van mevrouw Wauters en haar dochter

Kasteel Stein heeft in de loop van de tijd vele eigenaren gekend, en gedurende de 19e eeuw en het begin van de 20e eeuw was het kasteel in bezit van een aantal Luikse families.

Tussen 1858 en 1910 woonde Antoine Joseph Pierre Edouard Wauters en zijn vrouw Anne Josephine Louise Michiels op het Kasteelcomplex te Stein. Samen met zijn zoon Edouard waren zij beide voor de helft eigenaar van het kasteel en de bijhorende gronden dat in de loop van de tijd uitgroeit tot een gebied van ongeveer 327 hectare groot. (afbeelding; bidprentje mevrouw Wauters bij haar overlijden in 1902)

Kasteel Stein mevr.WautersGedurende deze periode heeft Antoine op het kasteelcomplex het koetshuis laten bouwen, met prachtige paardenstallen met marmeren drinkbakken en met koper beslagen boksen, welke helaas in 1921 gesloopt zijn.

Ook waren ze in Stein in het bezit van zowel de watermolen en de windmolen. De windmolen was een standaardmolen genaamd “aan Akker” en lag ergens ten Noorden van Stein.2 In 1865 brandt deze molen af, en wordt er in opdracht van de familie Wauters een nieuwe wind molen gebouwd in de buurt van het kasteel.

Antoine Wauters heeft gedurende zijn leven heeft meerdere reizen naar het Midden-Oosten gemaakt, en het kasteellied is aan hem opgedragen in 1867 bij zijn terugkeer van een van zijn reizen.
In 1875 moet hij een mammoetboom uit Amerika hebben meegebracht waar deze staat is echter onbekend.

De familie Wauters was dan ook zeer vermogend, en deed ook veel goede dingen in het Steinse. Zo hebben ze ervoor gezorgd dat Francis de Pauw ging dirigeren voor 5 gulden per repetitie van de fanfare. Ook heeft Edouard in 1894 een vaandel aan de fanfare geschonken. Dit vaandel is vanuit Parijs toegezonden, dus zal best wat gekost hebben.

Lees hier het hele artikel, bron Euleteul >>

Tags: kasteel

Kasteel | Archief Artikelen

Stichting Erfgoed Stein

Hoppenkampstraat 14-A

6171 VP Stein

Bezoekersinfo

Openingstijden Museum

Maandag 13.00 - 16.00 uur
Woensdag 10.00 - 16.00 uur
Vrijdag 10.00 - 15.00 uur
Elke eerste zondag van de maand:
van 14.00 - 16.00 uur

Openingstijden Heemkunde

Maandag 19.00 - 22.00 uur
Woensdag 13.30 - 16.30 uur

Maatschappelijke Ruimte "De Hoppenkamp"

Openingstijden volgen

Bezoektijden Kasteelruïne

Voor groepen vanaf 10 personen op afspraak te bezoeken

Bezoektijden Kloosterkerkhof

Vrij toegankelijk.

Entree Museum: € 3,00 voor volwassenen, kinderen tot en met 12 jaar gratis.
Entree Kasteelruïne: € 4,50 voor volwassenen, kinderen tot en met 12 jaar gratis.
Groepsbezoeken vanaf 10 personen aan het museum -buiten de gewone openingstijden- enkel op afspraak: email of telefoon: 046-4338919 (bereikbaar tijdens openingsuren)

Route naar Hoppenkampstraat 14-A Stein