Stein en Obbicht ontsluieren in 2018 de verborgen geschiedenis van de Maasvallei

Wie nu wandelt of fietst in de rustige Maasvallei, kan zich nauwelijks voorstellen dat dit gebied een belangrijke rol heeft gespeeld aan de vooravond van de 80-jarige oorlog. Weinig mensen kennen deze roemruchte geschiedenis nog.

Om de kennis even op te frissen: de 80-jarige oorlog begon in 1568 tegen Spanje. Willem van Oranje voerde de opstand aan tegen de Spaanse bezetter. Uiteindelijk ontstond hieruit de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, een van de voorlopers van ons huidige Nederland.

De Maasvallei speelde in 1568 een belangrijke rol aan de vooravond van de 80-jarige oorlog. Met hulp van Karel van Bronckhorst-Batenburg stak Willem van Oranje in oktober 1568 bij Obbicht de Maas over met zijn leger van 30.000 man om de strijd aan te gaan met de hertog van Alva, die in Maastricht was gelegerd. En twee edelen uit Stein, de gebroeders Diederik en Gijsbert van Bronckhorst-Batenburg, werden op 1 juni 1568 in Brussel onthoofd vanwege hun rol bij de opstand. En laat het in 2018 nu precies 450 jaar geleden zijn dat deze gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. Reden genoeg om deze vergeten geschiedenis weer te laten herleven.

broers

Een herdenkingsjaar vol activiteiten. Stichting Erfgoed Stein en het Ecrevissecomité Obbicht gaan in 2018 een aantal gebeurtenissen rond het herdenkingsjaar 1568 in beeld brengen: een speciale tentoonstelling in de Multifunctionele ruimte de Hoppenkamp in Stein, een thematische fiets- en autotocht in de Maasvallei, een openluchtspel bij kasteel Obbicht, living history op de kasteelruïne van Stein en lezingen op verschillende locaties. Een aantal activiteiten worden in samenwerking met andere regionale partners gedaan, waaronder de VVV Zuid-Limburg. Ook verschijnt er in 2018 een speciaal herdenkingsbier.

De geschiedenis wordt weer springlevend!

De komende maanden zullen we regelmatig melding doen van bepaalde activiteiten. Reeds nu zijn alle geplande activiteiten en achtergrondinformatie te raadplegen op een speciaal aangemaakte website: www.maasvallei1568.nl.

Een overzicht van de activiteiten is ook te vinden op de website: www.steinstilgenieten.nl/maasvallei1568

maasvallei

met dank aan

Tijdens openingsuren telefonisch bereikbaar.

© - Stichting Erfgoed Stein. Alle rechten.

brainy.nl - online marketing.