Monumentendag 13 september: Julianakanaal 80 jaar

Monumentenzondag 13 september openen Stichting Erfgoed Stein en Stichting Streekmuseum Schippersbeurs Elsloo hun gezamenlijke expositie 80 jaar Julianakanaal.

Het Streekmuseum gaat deze dag na een lange tijd (wegens verbouwing) weer open voor bezoekers.

Op beide locaties wordt de aanleg van het Julianakanaal uit de doeken gedaan en wat dit betekend heeft voor de Maaskant.

ansicht haven Stein

Het verhaal over het graven van het kanaal wordt deels verteld in het museum van Erfgoed Stein aan de Hoppekampstraat en deels in Elsloo bij de Schippersbeurs (op den Berg) en ze sluiten mooi op elkaar aan.

In beide musea is een route te verkrijgen voor een wandeling langs het kanaal.
U kunt met één entreekaartje van Euro 2,50 de exposities tijdens de reguliere openingsuren in beide musea bezoeken.

Links:

- Artikelen Guus Peters over aanleg Julianakanaal >

- Powerpointpresentatie Guus Peters over aanleg kanaal (500+ slides) >

Wikipedia >

- Rijkswaterstaat >

- Oude sluis en brug van Roosteren en andere bruggen en sluizen van het Julianakanaal >

- Project Verruiming Julianakanaal >

- Film Maasvaart uit 1962, met beelden van Julianakanaal >