Expositie

Herdenking

"80 jaar bevrijding gemeente Stein"

Deze expositie is vanaf 18 september doorlopend te bezoeken tijdens de reguliere openingstijden

Herdenking

"80 jaar bevrijding gemeente Stein"

Sommige verjaardagen vier je op een wat bijzondere manier. 18 september 2024 is het 80 jaar geleden dat Stein bevrijd werd. Een bijzonder moment.

Elk jaar staan we stil bij de Tweede Wereldoorlog en vieren we de bevrijding. Daarbij gaat het om terug te kijken naar de verschrikkingen van de oorlog, de onmenselijke ellende die we 5 jaar hebben moeten verduren, de militaire strijd, het verzet, de vervolgingen van niet-gewensten in al zijn gruwelijkheden. Maar ook om vooruit te kijken: hebben we lessen getrokken uit die tijd, hoe zorgen we ervoor dat het niet weer gebeurt. Zijn we ons ervan bewust hoe kostbaar vrede, vrijheid, democratie en menselijke waarden en normen zijn? Zeker in deze onzekere tijden, met zijn vele brandhaarden, vol met geweld en onmenselijk leed.

Stichting Erfgoed Stein staat dit jaar ook stil bij de herdenking van 80 jaar bevrijding van Stein. Vijf jaar geleden hebben we de 75-jarige bevrijding herdacht o.a. met het uitbrengen van het boek “Op het netvlies gebrand”. Vele Steindenaren, jong en oud en zij die de tijd van de bezetting nog daadwerkelijk hebben meegemaakt, hebben toen dat boek gekocht. Het voorzag in een behoefte.

Bij het 16e lustrum van de bevrijding van Stein verzorgt de sectie Heemkunde van Stichting Erfgoed Stein, en met name Jean Freens en Harie Smeets, een expositie met beelden en attributen die duidelijk moeten maken dat onze vrijheid niet vanzelfsprekend is, dat we moeten blijven herinneren, maar ook vieren.

Deze tentoonstelling is te bezichtigen in de MFR “de Hoppenkamp” van het museum, ingang aan de Hoppenkampstraat 14 A te Stein.

De expositie is te bezoeken vanaf 18 september 2024 tot eind van het jaar.