Lezing Begraven door de eeuwen heen

Op zaterdagmiddag 4 mei 2019 verzorgt Wim Vlaanderen een lezing met als titel "Begraven door de eeuwen heen".

In de loop der jaren heeft hij zich verdiept in de geschiedenis van de gebruiken rond het begraven. Hij laat tijdens deze lezing exclusieve dia’s zien over hoe onze voorouders hun doden begroeven en hij vertelt over de knekelhuizen, duivelsroosters en dodenhuisjes. Ook staartbijtende slangen, gevleugelde zandlopers, afgeknotte pilaren en vlinders, allemaal symbolen die men tegenwoordig praktisch niet meer kent, komen ruimschoots aan bod.

Naast de tragiek die je niet te zwaar moet nemen, is er ook humor. Onze voorouders hebben ons op dit gebied vaak een spiegel voorgehouden. Verschillende dia's gaan ons dan ook verrassen. Verder toont hij dia’s van aparte graven zoals “het graf met de handjes”, missers van steenhouwers en graven waarvan een zekere ijdelheid niet ontzegt kan worden. Wim zal ook wat gebruiksvoorwerpen en kleding meenemen uit ons funerair verleden.

Lezing begraven door eeuwen 04.05.2019

Wim Vlaanderen (1940) is 32 jaar beheerder geweest van begraafplaatsen in de gemeente Zwolle en daarvoor zes jaar van de Ooster-begraafplaats te Amsterdam. Daarnaast was hij twaalf jaar lid van de Raad van Advies van het Nederlands Uitvaartmuseum; zes jaar bestuurslid van de Stichting Terebinth; een stichting die zich inzet voor het behoud van begraafplaatsen en grafmonumenten. Bij deze laatstgenoemde organisatie treedt hij nog steeds als adviseur op.

Wij kunnen u deze lezing van harte aanbevelen. De adoptanten van de graven van het kloosterkerkhof willen wij eveneens van harte uitnodigen. De lezing begint om 14.30 uur in De Hoppenkamp, de maatschappeliojke ruimte in het museum, adres Hoppenkampstraat 14a te Stein. De entree is gratis.