Feestelijke heropening Museum Stein

matthieu joannon 294645

Met trots openen wij op zaterdag 26 augustus 2017 om 14.00 uur feestelijk ons gebouw dat is uitgebreid en heringericht op de plek van het voormalig Archeologisch Reservaat in Stein aan De Hoppenkampstraat 14A te Stein.

Dit hebben we kunnen realiseren met hulp en financiële steun van: Gemeente Stein, Provincie Limburg, Rijksmuseum voor Oudheden in Leiden, Mondriaan Fonds, Oranjefond, VSB fonds, Kansfonds, Fonds Sluyterman van Loo, Stichting Kruiswerken en de Rabobank.

Ons uitgebreide gebouw biedt nu onderdak aan de Maatschappelijke Ruimte ‘De Hoppenkamp’ met daarin onder meer de Heemkunde sectie van de Stichting Erfgoed Stein, de Erfgoedwerkplaats en aan een nieuw ingericht museum rondom het Neolithisch graf.

Na de opening van ons gebouw wordt de nieuwe naam van het museum onthuld en openen wij de nieuwe expositie rondom het Neolithisch graf.
Rondom het Neolithisch graf dat begin jaren zestig op deze plek is ontdekt en sindsdien geconserveerd in het Museum als middelpunt, zijn moderne presentaties ingericht.

Daarin staan de vondsten uit de archeologische schatkamer van Stein en directe omgeving uit de Nieuwe Steentijd, de Brons- en IJzertijd, Bandkeramiek en de Romeinse en Merovingische perioden centraal. In de expositie zijn twee originele graven te zien en twee gereconstrueerde graven.
Het Museum is daarmee het enige museum in ons land dat volledig is gewijd aan de vroegste grafcultuur in Nederland.