Tentoonstelling over de Mijnen

Staatsmijn Maurits en Biesenhof in 1954 kleinHet zal u waarschijnlijk niet zijn ontgaan dat het dit jaar 50 jaar geleden is dat de mijnen in Limburg gesloten zijn. De mijnen - en in onze nabijheid de Staatsmijn Maurits – zijn van zeer grote invloed geweest op de (economische) ontwikkeling van Limburg en van onze omgeving.
De Stichting Erfgoed Stein (voorheen genaamd Archeologiestichting Dr. Beckers – Pater Munsters) en de Stichting Streekmuseum Schippersbeurs Elsloo zijn volop bezig aan een verbouwing en inrichting van de beide musea. Aangezien de mijnen en in het bijzonder de Staatmijn Maurits voor Stein en omgeving van grote betekenis zijn geweest hebben de Stichting Erfgoed Stein (voorheen genaamd: Archeologiestichting Dr. Beckers – Pater Munsters) en de Stichting Streekmuseum Schippersbeurs Elsloo gemeend dit niet ongemerkt voorbij te laten gaan.

De geschiedenis van de Staatsmijn Maurits is vanaf de eerste boringen tot de sluiting van grote betekenis geweest voor Stein en omgeving. Dan moeten we niet alleen denken aan de bouw van woningen en wijken (Nieuwdorp en Kerensheide), maar ook aan de ontwikkeling van de haven van Stein. Deze is toentertijd uitgegroeid tot de op een na grootste binnenhaven van Europa!
Gereedschappen en attributen die een belangrijke rol speelden in het dagelijkse leven van de mijnwerker zullen zijn te bezichtigen. Hierbij moet u denken aan o.a. de “pungel”, “koellamp”, “koffietuit”, helm, “koelpak”, eierkolen, antraciet, etc. Wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat we heel wat attributen hebben kunnen krijgen die in de Staatsmijn Maurits gebruikt zijn. Daarnaast hebben we vele artikelen uit het Mijnmuseum in Maasmechelen in bruikleen gekregen.
Tevens zult u in de gelegenheid zijn foto’s en film van de mijnen de bezichtingen. Maar het hoogtepunt zal toch zijn dat u door een echte “mijngang” kunt gaan.
Gezamenlijk willen beide stichtingen in een gedeelte van het vernieuwde museum van de Stichting Erfgoed Stein aan de Hoppenkampstraat 14A te Stein een tentoonstelling organiseren waarbij naar het verleden van onze mijnen gekeken kan worden. Dit is- naar buiten toe - de eerste echte samenwerking tussen beide Steinse stichtingen! Deze tentoonstelling zal worden gehouden van zaterdag 9 mei tot en met zondag 28 juni aanstaande. De openingstijden zijn iedere woensdag, zaterdag en zondag van 13.00 uur tot 17.00 uur.