D’n Hoaf in Stein door de jaren heen

D’n Hoaf in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Afbeelding: Archief Stichting Erfgoed Stein

29-04-2020 door Jan Smeets, Stichting Erfgoed Stein

In vroeger tijden was dit prachtig statig huis één van de pachthoeven die bij de bezittingen van kasteel Stein behoorden. De in de volksmond zo genoemde ‘D’n Hoaf’ werd gebouwd in 1808 en de bouwheer was rentmeester E. Jacquet, van 1813 - 1819 burgemeester van Stein.

Voor het metselwerk zijn veldbrandstenen gebruikt, die in klezorenverband gemetseld zijn. De raamomlijstingen van de begane grond zijn van Maaskalksteen, terwijl de ramen van de bovenverdieping uitgevoerd zijn in met ademende keimverf geschilderd stukadoorswerk.

In het bovenlicht boven de voordeur zit een fraai stuk houtsnijwerk bestaande uit twee engelen, die in hun handen een hoorn des overvloeds met aan de onderzijde een adelaar vasthouden. De linker engel is voorzien van de letters C J en de rechter van de letters C R. De letters duiden op de burgemeester Corneille Jacquet en zijn vrouw Christine Rost, het echtpaar dat D’n Hoaf heeft laten bouwen.

hoaf2

Het houtsnijwerk boven de voordeur. Foto: Jan Smeets

Kasteel Stein met al zijn bezittingen, waaronder D’n Hoaf met ruim 25 hectare grond werd in 1917 door de toenmalige bezitter Baron de Villenfagne de Sorinnes uit Luik in onderdelen verkocht. Met de grond gebeurde hetzelfde: ook deze kreeg verschillende nieuwe eigenaren, die vervolgens ook weer stukken verpachtten aan boeren uit de omgeving.

Sinds 1920 raakte het grote monumentale pand uitgewoond, dat wil zeggen dat er toen aan onderhoud niet veel meer gebeurde, en werd het verkocht aan Leonard (Leen) Stijnen. In de jaren erna heeft D’n Hoaf verschillende bewoners gehad. Zo werd het in 1923 door de toenmalige eigenaar Leen Stijnen bewoond, gevolgd door meerdere gezinnen tegelijk, hetgeen in die tijd de gewoonste zaak ter wereld was.

hoaf3

D’n Hoaf in 2018. Foto: Jan Smeets

In 1979 werd het huis verkocht aan J. Houben die het op deskundige wijze liet restaureren en er in 1980 met zijn vrouw M. Thewissen in ging wonen. Ook werd er later nog een uit Frankrijk afkomstig ijzeren hekwerk aangebracht. Ook de huidige eigenaren Lei en Marjon Huntjens, die het nostalgische historische huis sinds 1997 bewonen, hebben het huis ook binnenshuis verder gerenoveerd, aangepast aan de wensen van deze tijd.

De diepe waterput, die direct achter het huis ligt, is echter als herinnering uit het verleden in al die jaren behouden gebleven.

Geraadpleegde literatuur.

• Stein in oude ansichten deel 2 A.J. Munsters M.S.C. 1982.
  • Heemkundesnippers Maasstreek deel 8 mei 1990: Monumentale en beeldbepalende panden in de gemeente Stein (II) L.H. Schreurs.
  • wiewaswie.nl