Herman van Bronckhorst-Batenburg, begraven in de Sint Martinuskerk te Stein

Herman van Bronckhorst-Batenburg, begraven in de Sint Martinuskerk te Stein. Een grafsteen in een kerk: je ziet ‘m, je loopt erover heen en verder schenk je er meestal geen aandacht aan. Maar nu wel.

In de Sint Martinuskerk zie je in het middenpad voor het altaar de grafsteen van Herman van Bronckhorst-Batenburg. Het toeval wil dat het op 12 februari 2020 exact 500 jaar geleden is, dat Herman van Bronckhorst-Batenburg is overleden en begraven in de grafkelder van de Sint Martinuskerk.

Stichting ErfgoedStein Herman van Bronckhorst

Reden om hem na 500 jaar een kleine bloemengroet te brengen. Na hem zijn zes opeenvolgende generaties van het geslacht Van Bronckhorst-Batenburg heren van Stein geweest. In 1624 gaat de heerlijkheid Stein via de erfdochter Anna Maria Sidonia van Bronckhorst-Batenburg door haar huwelijk over op het geslacht Merode.

Tijdens de Carnavalsmis van zondag 9 februari j.l. hebben de aanwezigen al iets mogen vernemen over het leven van Herrman van Bronckhorst-Batenburg. Wilt u meer over hem te weten komen en wat hij voor Stein betekend heeft?