Pater Jacques Schreurs

Op 31 januari 2016 is het 50 jaar geleden dat pater Jacques Schreurs is overleden. Op 3 februari 1966 is hij begraven op het kloosterkerkhof te Stein. Hij is schrijver en dichter van vele geschriften, gedichten en toneelstukken, maar hij is vooral bekend geworden door zijn Jacques Schreursdriedelige roman Kroniek eener parochie. Willy van Hemert heeft deze kroniek in de jaren zeventig bewerkt tot de televisieserie Dagboek van een herdershond. In die kroniek beschrijft Schreurs zijn eigen ervaringen als kapelaan ten tijde van de opkomst van de mijnindustrie in Zuid-Limburg en de sociale gevolgen die dat met zich mee heeft gebracht.

Jacobus Hubertus (Jacques) Schreurs is een zoon van Johannes Hubertus Schreurs uit Grathem en Johanna Angelina Brouns uit Panheel. Het echtpaar trouwt in Heel, maar woont korte tijd in Sittard. Hier komt Jacques op 9 februari 1893 ter wereld. Als hij later misdienaar is in de kapel te Panheel begint hij zich een toekomst te dromen als priester-missionaris.