80 jaar Julianakanaal

Op 16 september 2015 is het 80 jaar geleden dat het Julianakanaal is geopend door Prinses Juliana.
Reden voor beide Musea in de Gemeente Stein om hier gezamenlijk aandacht aan te besteden.

Julianakanaal opening1935

Uiteindelijk is het zover. In 1935 wordt het Julianakanaal geopend.
De fanfare, de kinderen met vlaggetjes etc. staan klaar om Koningin Wilhelmina en Prinses Juliana te begroeten.

Dit zal gebeuren in de vorm van een expositie over de hele geschiedenis van het Julianakanaal vanaf de start van de aanleg tot en met de huidige verbreding van de vaarweg.

De expositie is toegespitst op die werkzaamheden die binnen de grenzen van de gemeente Stein hebben plaats gevonden en wat dit heeft betekend voor de omwonenden. Op dit moment is men bezig met het verbreden van het Julianakanaal. Hier wordt op de tentoonstelling speciale aandacht aan geschonken. U kunt o.a. zien hoe een damwand is opgebouwd en aangebracht wordt.

Het verhaal over het graven van het kanaal wordt deels vertelt in het museum aan de Hoppekampstraat 14A (Stichting Erfgoed Stein) te Stein, bezoekersingang Schepersgat en deels in het museum op de Berg 4/6 te Elsloo ( Stichting Streekmuseum Schippersbeurs) en sluiten mooi op elkaar aan. De expositie bestaat uit o.a. foto’s, film, tekeningen, documenten en presentaties die met de aanleg van het Julianakanaal en de verbreding te maken hebben.
De tentoonstelling in het Steinse museum is geopend op iedere woensdag- en vrijdagmiddag van 13.00 – 16.00 uur en iedere zondag van 14.00 – 17.00 uur en te zien tot 20 december 2015.

In beide musea is een route te verkrijgen voor een wandeling rondom het kanaal en een verbindingsroute tussen beide exposities. U kunt de wandeling hier ook downloaden >

Via het menu "Educatie" kunt u een lesbrief over het Julianakanaal downloaden. Bedoeld voor basisscholen maar wellicht voor u ook interessant.

julianakanaal plaatsen damwand2

Plaatsen van een damwand in Stein (klik hier voor meer foto's)

Hieronder een filmfragment over de ontvangst van de Koninklijke familie in Maastricht, de ingebruikstelling en de vaart over het kanaal, de bezichtiging van de sluis in Borgharen.

De entreeprijs voor een bezoek aan beide musea bedraagt € 2.50 voor volwassenen en voor kinderen tot en met 12 jaar is de entree gratis.

De expositie kan bezocht worden op de volgende dagen:
In Stein, woensdag en vrijdag van 13.00 uur tot 16.00 uur en zondag van 13.00 uur tot 17.00 uur. Groepen kunnen ten alle tijden reserveren via telefoonnummer 046- 4338919.

In Elsloo, dinsdag, woensdag en donderdag van 13.00 uur tot 16.00 uur en zondag van 13.00 uur tot 17.00 uur. Groepen kunnen ten alle tijden reserveren via telefoonnummer 046-4376052.