Aezel project (Wil Pijpers aan het woord)

Sinds een jaar of 10 ben ik vrijwilliger bij de SES. Eigenlijk begon de start al eerder in Elsloo in het toenmalig Streekmuseum. Voor Aezel werd In de Wegwijzer gevraagd naar mensen die met de computer konden omgaan en gevoel voor geschiedenis hadden. Ik was net met pensioen en dit me  een goede invulling van vrije tijd. Zo ben ik met het tekenen van kaarten van Elsloo bezig geweest en heb  gegevens van het kadaster ingevoerd. Omdat Louis Bours in Stein werkte en ik nog veel moest leren ben ik naar Stein gegaan. Later is Aezel  bij de heemkunde in Stein opgenomen. Omdat het project een tijdje stop lag ben ik voor heemkunde foto’s in het Steins Archief gaan invoeren. Aezel kreeg een eigen website ( https://aezel.eu/ ) en aangezien Aezel een zeer waardevolle data base is ben ik gaan transcriberen en nu doe ik het  koppelen en controleren van handgeschreven aktes. Dat is sowieso al een behoorlijke uitdaging en de aktes uit de  Franse periode  in het frans al helemaal. Er zijn zoveel aktes Elsloo, Stein, Berg en Urmond dat er nog erg veel werk ligt en dat hulp zeer welkom is.

Archeologie

aezel bijlage 2

Ten behoeve van de sectie archeologie heb ik van erg veel voorwerpen zoals pijlpunten, botten, as enz. foto’s gemaakt die ook in een database worden opgeslagen. Ook daar ligt weer een fijn project met Wim Hendrix

Kloosterkerkhof Stein

aezel bijlage 3

Het kloosterkerkhof is zo`n geweldig stukje Stein, dat we dat toch moeten behouden en verzorgen. Samen met veel vrijwilligers gaan we er  een keer in de maand werken. Twee keer per jaar worden met Dodenherdenking en Allerzielen bloemen bij de graven gezet. Niet alleen mooi om te zien maar ook een eerbetoon aan het kloosterleven in Stein.

Vrijwilligers

We hebben nog steeds vrijwilligers nodig die met plezier alle mogelijke werk kunnen bij Aezel, Archeologie en Kloosterkerkhof. Aanmelden kan bij het Secretariaat Stichting Erfgoed Stein. Email: secretariaat@stichtingerfgoedstein.nl

Hobby

aezel bijlage 4