De sequoia bij de kasteelruïne van Stein

Op 21 februari 2021 hebben we op facebook het onderstaande bericht geplaatst over de verdwenen sequoia op de motte bij de kasteelruïne van Stein. Toen is verwoord hoe mooi het zou zijn als op dezelfde plaats weer een soortgelijke boom zou worden geplant om zo een onderdeel van het historisch landgoed Kasteel Stein weer te herstellen.

Tot onze verrassing is in de week voor carnaval in opdracht van Stichting Het Limburgs Landschap opnieuw een sequoia aangeplant, naast de plek waar 150 jaar geleden de eerste sequoia is aangeplant. Een mooi initiatief.
Facebookbericht van 23 februari 2021.

Het echtpaar Antoine Wauters (1807-1888) en Anne Josephine Michiels (1819-1902) waren tussen 1859 en 1910 samen met hun zoon Edouard Wauters (1840-1909) eigenaren van het Landgoed Kasteel Stein. Het was een zeer vermogende familie. Door verschillende aankopen is hun bezit in Stein in de loop van de tijd uitgebreid tot 327 hectaren.
Antoine Wauters heeft het koetshuis laten bouwen. Gedurende zijn leven heeft hij meerdere reizen naar het Midden-Oosten gemaakt. In 1875 heeft hij een sequoia uit Amerika meegebracht, een mammoetboom, die aan de westzijde van de kasteelruïne is geplant. Deze sequoia is beeldbepalend geweest, zoals ook op oude foto’s te zien is.

De sequoia is een snel groeiende conifeer die in zijn natuurlijk herkomstgebied 120 meter hoog kan worden, met een stamdiameter van 9 m. In Europa tot circa 50 m hoog, met een stamdiameter van circa 2 m. De boom heeft een zeer dikke barst en een hoge kruin en heeft als bijzondere eigenschap dat het onbrandbaar is
Nu de motte van de kasteelruïne is gesnoeid, is ook de stronk van deze mammoetboom zichtbaar geworden. Aanvankelijk is gedacht dat deze boom rond 1920 gerooid is door een houtspeculant uit Amsterdam. Destijds zijn door hem op het landgoed tal van eeuwenoude bomen gerooid. Echter; op diverse foto’s uit het fotoarchief van pater Munsters hebben we steeds weer de boom kunnen zien. Vermoedelijk is deze boom rond de 50’er jaren van de vorige eeuw gerooid. De reden daarvoor is ons niet bekend.

Mooi zou het zijn als op dezelfde plaats weer een soortgelijke boom wordt geplant om zo een onderdeel van het historisch landgoed Kasteel Stein weer te herstellen.