Eerste minitentoonstelling balie vitrines gemeentehuis Stein

door: Linda Vonken
Welkom bij de mini-tentoonstelling "Echo's van het verleden: archeologische schatten van Stein." Deze expositie neemt je mee op een mini reis door de tijd, waarin je unieke archeologische vondsten ontdekt die een bijzonder inzicht geven in de rijke geschiedenis en cultuur van ons mooie Stein. De getoonde objecten variëren van het Vroeg-Neolithicum tot het Merovingische tijdperk, elk met hun eigen verhaal en historische betekenis.

Vitrine 1: Versierd Bandkeramisch Vaatwerk

Deze vitrine toont een versierd Bandkeramisch potje uit de Keerenderkerkweg hut 6 in Stein, daterend uit het Vroeg-Neolithicum, ongeveer 5250 - 4950 v.Chr. Het potje, versierd met complexe patronen, is een voorbeeld van het vakmanschap en de artistieke expressie van de eerste landbouwgemeenschappen. Dit soort vaatwerk werd vermoedelijk gebruikt voor opslag of rituele doeleinden en biedt een waardevol inzicht in het dagelijks leven en de culturele praktijken van deze periode.

Vitrine 2: Geslepen Vuurstenen Bijl

In deze vitrine bevindt zich een geslepen vuurstenen bijl uit de collectie Dr. Beckers, daterend uit het Neolithicum, ongeveer 4000 - 2000 v.Chr. De bijl, gemaakt met grote precisie, illustreert de technologische vooruitgang en de vaardigheid van de mensen uit deze periode. Het gereedschap werd waarschijnlijk gebruikt voor houtbewerking, landbouw en mogelijk ook voor rituele doeleinden, en symboliseert de overgang van een jager-verzamelaarsmaatschappij naar een agrarische levenswijze.

Vitrine 3: Romeins Aardewerk

Deze vitrine bevat twee stukken Romeins aardewerk, daterend uit de periode ca. 50 - 400 n.Chr. Het eerste stuk is een terra sigillata kommetje uit Kelmond, bekend om zijn gladde, glanzende afwerking en decoratieve motieven. Dit type aardewerk was een luxe item in het Romeinse huishouden en werd vaak gebruikt voor het serveren van voedsel. Het tweede stuk is een blauw-grijs kommetje van gevernist aardewerk uit Beek perc. Evers, dat de diversiteit van het Romeinse serviesgoed laat zien. De Romeinen introduceerden nieuwe technieken en stijlen in de regio, wat zichtbaar is in de kwaliteit en het ontwerp van deze stukken.

Vitrine 4: Grafgiften uit het Merovingisch Tijdperk

Deze vitrine toont grafgiften uit het grafveld Obbicht Oude Molen, daterend uit het Merovingisch tijdperk, ongeveer 400 - 700 n.Chr. De voorwerpen omvatten een ijzeren pijlpunt uit graf 6, een kralensnoertje (armbandje) uit graf 36 en een ijzeren gesp uit een onbekend graf. De pijlpunt geeft inzicht in de wapens en jachttechnieken van de tijd, terwijl het kralensnoertje, gemaakt van glas en steen, de handelsnetwerken en esthetische voorkeuren van de mensen uit deze periode weerspiegelt. De gesp, gebruikt om kledingstukken te bevestigen, toont zowel de mode als de metallurgische vaardigheden van de Merovingische cultuur.

Elke vitrine in deze tentoonstelling vertelt een uniek verhaal over de mensen die in Stein leefden en werkten, en hun bijdragen aan het rijke weefsel van onze geschiedenis.

Wij nodigen je uit om deze objecten van dichtbij te bekijken en de verschillende tijdperken te verkennen die onze voorouders hebben gevormd; ontdek ons Steins erfgoed.

minitentoon gemeente 1