Museumweekend 14 en 15 april

Stichting Erfgoed Stein houdt in het weekend van 14 en 15 april van 13.00 tot 17.00 uur Open Huis op drie locaties:

• het Museum voor Grafcultuur,
  • de multifunctionele ruimte De Hoppenkamp en
  • de kasteelruïne van Stein.

Een belangrijke gebeurtenis voor de Stichting is de opening van de Middeleeuwse kruidentuin op de kasteelruïne.
Voor deze opening, die plaats zal vinden op zaterdag 14 april om 14.00 uur, hopen wij vele bezoekers, met kinderen, te mogen begroeten.

Kasteelvrouwe Cunigonde, gravin van Meurs en vrouwe van Bronckhorst, is gevraagd om de opening te verrichten. Haar kennis over teelt en toepassing van kruiden deelt zij graag met belangstellenden. vrouwe cunigonde van meursZe laat het publiek ruiken, zien en horen welke rol kruiden speelden in het dagelijks leven in de Middeleeuwen. ​Zij is dit weekend in goed gezelschap van enkele vertrouwelingen, allen betrokken bij de re-enactmentgroep "Het Woud der Verwachting". Deze groep verbeeldt de middeleeuwen rond het jaar 1400 en zij treden op in zo authentiek mogelijke kostuums uit die tijd. Een apart schouwspel op de kasteelruïne.

In de multifunctionele ruimte De Hoppenkamp (Hoppenkampstraat 14A te Stein) kan men de expositie bezoeken, die met name is ingericht rondom gebeurtenissen van de familie van Bronckhorst-Batenburg.

Op 1 juni 1568 zijn de Steinse edelen Diederik en Gijsbert van Bronckhorst-Batenburg in Brussel onthoofd en in de nacht van 5 en 6 oktober 1568 is Willem van Oranje met hulp van Karel van Bronckhorst-Batenburg bij Obbicht de Maas overgestoken om hertog Alva in Maastricht aan te vallen. De eerste jaren van "De Opstand" wordt op verschillende manieren toegelicht.

In het Museum voor Grafcultuur worden de vele en gevarieerde manieren getoond waarop de mensen door de eeuwen heen zijn omgaan met dood en begraven.
Deze onderwerpen worden geïllustreerd met archeologische voorwerpen die in graven uit verschillende perioden zijn gevonden. De meeste voorwerpen komen uit Stein en omgeving en veel ervan zijn in het begin van de vorige eeuw verzameld door dokter Beckers en Pater Munsters.

Meimaand = fietsmaand !
Op de genoemde locaties kan men de fietsroute "Historische fietstocht Maasvallei 1568" verkrijgen. Tijdens deze grensoverschrijdende fietstocht fietst men langs meerdere bijzondere plaatsen die in de beginjaren van de 80-jarige oorlog een rol hebben gespeeld, zoals Stein, Urmond, Obbicht, Stokkem en Leut.

De fietstocht start bij brouwerij De Fontein in Stein (nabij fietsknooppunt 41) en is in totaal 39,5 km lang. De fietstocht is gemakkelijk te volgen via het Nederlandse- en Belgische fietsknooppunten netwerk. En men kan in het weekend nog intekenen voor het speciaal Herdenkingsbier 1568, dat in juni zal verschijnen.
Zie voor meer informatie ook: www.steinstilgenieten.nl