Museumweekend bij Kasteelruïne en Museum voor Grafcultuur

Tijdens het Museumweekend van zaterdag 13 en zondag 14 april a.s. is de kasteelruïne van Stein opengesteld voor publiek van 13.00 tot 17.00 uur. Ook het Museum voor Grafcultuur en de multifunctionele ruimte De Hoppenkamp aan de Hoppenkamspraat 14a in Stein is dan eveneens geopend. De toegang is gratis.

Op de kasteelruïne van Stein laten we de mensen dit jaar kennismaken met de schilder Pieter Brueghel de Oude en het leven van destijds. Dit jaar is het 450 jaar geleden dat deze "Boeren-Brueghel" is overleden.

We tonen onder meer drie schilderijen: de Kinderspelen, de Boerenbruiloft en de Boerendans. En we laten zien: hoe speelden kinderen vroeger, hoe leefden de mensen, wat aten ze, en wat waren hun gebruiksvoorwerpen? We laten voorwerpen van destijds zien en kinderen kunnen een aantal middeleeuwse spelen doen. We vertellen over middeleeuwse kruiden en over het eten. En later in het jaar laten we mensen ook "proeven van een Middeleeuws Bruegelbuffet"

In het Museum voor Grafcultuur wordt een bijzondere gouden muntsieraad getoond. Deze is met een metaaldetector in 2012 gevonden door Rens Dormans uit Sittard. In de nabijheid van de vindplaats lag in het verleden een Merovingisch grafveld. De munt is een solidus, met op de voorzijde de afbeelding van de Romeinse keizer Magnus Maximus en op de achterzijde de keizer, staand afgebeeld in vol ornaat. In de vijfde of zesde eeuw heeft een goudsmid een klein draagoogje aan de munt gesmeed. Rens heeft deze bijzondere munt in bruikleen gegeven aan het Museum