NLDoet 2022 - opschonen torenkelder

In het kader van NLDoet hebben vrijwilligers van Stichting Erfgoed Stein op zaterdag 12 maart 2022 hun handen weer uit de mouwen gestoken. Op de kasteelruïne zijn we vooral bezig geweest om de vloer van de torenkelder vrij te maken van de enorme brandnetelgroei en van een dikke humuslaag.

ses nl doet 22c

Onder de humus ligt een mooi stenen vloertje en die hebben we weer zichtbaar willen maken. De enorme stenen blokken die in de torenkelder liggen (sommigen heel mooi bewerkt !) willen we straks zodanig herschikken, dat men er op kan gaan zitten. Ons doel is om van deze kelder een luisterkelder te maken, waar men met een QR-code een verhaal over de bewoners kan lezen, luisteren naar middeleeuwse muziek, kijken naar een middeleeuwse dans, etc. Het onkruidvrij maken van de kelder is de eerste stap van ons plan. De stenen blokken liggen nu in het midden van de keldervloer en de brandnetels en de humuslaag zijn zoveel mogelijk verwijderd.

Als de grond en de vloer wat droger zijn geworden, maken we de vloer verder schoon en rangschikken we de blokken. Waar nodig leggen we worteldoek om de groei van onkruid in te dammen. Verder is er geveegd in de torens, zijn de vitrines schoongemaakt, is onkruid verwijderd op de trappen en zijn de eerste planten ingepland in de kruidentuin. Tijdens onze werkzaamheden hebben we een aantal spontane kasteelbezoekers mogen verwelkomen. Een vruchtbare dag, met vlaai, met een stralende zon en met een mooi resultaat.

We danken onze vrijwilligers.

ses nl doet 22b