Fietsroute “Route vol Verwondering”

Op donderdagmiddag 14 april heeft Visit Zuid-Limburg de fietsroute “Route vol Verwondering” gepresenteerd. Deze fietsroute door de Westelijke Mijnstreek met een zuid-lus en een noord-lus heeft een lengte van 100 kilometer en voert langs plekken die betrekking hebben op het thema ‘bezinning’.

De zuid-lus door de Grensmaasvallei laat je onderweg verwonderen over de schitterende natuur, de vergezichten, het RivierPark Maasvallei bij Grevenbicht, Obbicht en Meers, het Geleenbeekdal en het culturele- en religieuze erfgoed in onder meer Stein, Elsloo en Urmond.

routevolverwondering route

Tijdens de route kom je tal van bijzondere gebouwen en plekken tegen vol verhalen, maar vaak zijn deze gebouwen gesloten voor publiek. De route brengt daar verandering in. Door het scannen van de QR-code op de gevelbordjes van de Route vol Verwondering worden de locaties op je eigen smartphone ontsloten met 360-gradenfoto’s, audiotours en video’s. Zo kun je je alsnog verwonderen over plekken waar je normaal gesproken niet (binnen)komt.

De route kan gestart worden bij een knooppunt naar keuze. Zo kan deze zuid-lus gestart worden vanaf het treinstation in Beek/Elsloo, Geleen-Oost, Spaubeek en Sittard. Ook bij diverse bordjes van de fietsknooppuntroute vind je de gevelbordjes van de fietsroute. Zo ook bij fietsknooppunt 41 op de hoek Scharbergweg, Kapelbergweg en Ondergenhousweg te Stein.

De fietsroute is gratis te downloaden via de website van visitzuidlimburg.nl / routevolverwondering. De route is mede tot stand gekomen in samenwerking met de Toeristische werkgroep De Maaskentj en Stichting Erfgoed Stein.

routevolverwondering kerk