Tablets voor Zorginstellingen Stein

Overhandiging Tablets aan Zorginstellingen in de gemeente Stein door vrijwilligers van Stichting Erfgoed Stein op 27 april 2020.

Tijdens een aan de omstandigheden aangepaste uitreiking zijn speciale digitale fotolijsten in de vorm van tablets aangeboden aan de medewerkers van de dagbesteding van de respectievelijke verzorgingscentra in Elsloo, Stein en Urmond.

Tot medio maart werden drukbezochte nostalgische fotomiddagen en -avonden georganiseerd in de 4 zorgcentra binnen de gemeente Stein. De vrijwilligers van de Stichting Erfgoed Stein zijn, samen met Vivantes, gaan nadenken hoe zij een bijdrage kunnen leveren om het eenzaamheidsprobleem en sociaal isolement tijdens de Coronacrisis te doorbreken binnen deze zorgcentra.

De tablets zijn opgemaakt als een digitaal foto- of filmboek. Het tablet rouleert via het zorgpersoneel door alle wooneenheden in het verzorgingstehuis en aanleunwoningen, net als de ‘ouderwetse leesmap’. Geregeld worden de tablets verzameld en door vrijwilligers van de Stichting Erfgoed Stein voorzien van een nieuwe fotoserie(s) en/of film(s). Zo krijgen de bewoners regelmatig op zijn of haar kamer een nieuwe serie herinneringen uit eigen dorp. Herinneringen aan toen, maar ook filmpjes van nu.

Op deze manier kunnen de geïsoleerde ouderen toch betrokken blijven bij het leven buiten het zorgcomplex in deze coronatijd.

Voor het moment zijn 2 tablets per verzorgingscentrum beschikbaar gemaakt. In de nabije toekomst komen daar nog 3 à 4 tablets per centrum bij.

De Stichting Erfgoed Stein zou graag in contact komen met sponsoren teneinde de hoeveelheid tablets nog te kunnen uitbreiden.