Zeer geslaagde Archeologische Inloopmiddag in het Archeologisch Museum Stein

Afgelopen zaterdag 14 oktober werd het Archeologisch Museum Stein, het bruisende middelpunt van meer dan 115 cultuur – en kunst liefhebbers en archeologie fans. De Archeologische Inloopmiddag, georganiseerd door Stichting Erfgoed Stein onder leiding van Rens, Bep en Ed, wist jong en oud te verwonderen en te boeien met fascinerende en leerzame inzichten in de rijke geschiedenis van onze regio en daarbuiten.

Van 13.00 uur tot 17.00 uur was het museum geopend. Belangstellenden en nieuwsgierige bezoekers stroomden naar binnen en vonden snel hun weg, om de wonderen van onder andere, het Steins verleden te ontdekken. De sfeer was ontspannen en zeer uitnodigend. Er waren tal van verschillende activiteiten waar men aan kon deelnemen en objecten om te bekijken en om te verkennen. Dit alles bood een unieke kans om enkele van de meest waardevolle historische artefacten van dichtbij te bewonderen.

archeo inloop 14okt23 15

Het AEZEL project (heemkunde) liet zien hoe familielijnen inzichtelijk gemaakt worden en zo een duidelijk beeld van de historische bewoning van Stein weergeeft. Ook de vele boeken trokken de aandacht om ter plekke gelezen of gekocht te worden.

De aanwezigheid van deskundigen, zoals Rens Dormans, die hun kennis deelden werd zeer gewaardeerd. Bezoekers brachten hun eigen vondsten mee om te laten beoordelen, en Dormans, een archeologie-expert, bood inzicht en veel informatie.

Mineralenverzamelaar Henk Smeets was beschikbaar om vragen te beantwoorden over stenen en mineralen. Hij hielp mensen met determineren en benoemen van hun eigen vondsten, wat een leerzame ervaring bood.

De Archeoroute, een project gewijd aan het erfgoed van Limburg, was ook aanwezig en gaf uitleg over de archeologie van de regio. Bezoekers werden uitgebreid geïnformeerd over historische vondsten en het belang van archeologie.

archeo inloop 14okt23 05

Ook voor het Maasbandproject blijft de interesse onverminderd bestaan. Hun presentatie bracht een heldere uitleg over het gehele project, aangevuld met de laatste bevindingen en inzichten.

Monique, die gepassioneerd is over kristallen schedels, gaf een intrigerende demonstratie van intuïtief tekenen en werken met kristallen schedels. Haar aanwezigheid bracht een spiritueel element in de inloopmiddag.

archeo inloop 14okt23 10

Almar Speelberg, bestuurslid van het museum te Beesel en deskundige op het gebied van vuurstenen, kon rekenen op veel bewondering voor zijn werk. Bezoekers kregen uitleg over hoe artefacten uit vuursteen werden gemaakt en hoe het determineren uitgevoerd wordt.

Dankzij alle betrokkenen en deelnemers, werd de Archeologische Inloopmiddag een inspirerende gebeurtenis, waar kennis werd gedeeld en nieuwe inzichten werden opgedaan. De middag bood voldoende gelegenheid om gewoon gezellig samen te komen en gedachten uit te wisselen over archeologie. De inloopmiddag bewees eens te meer dat geschiedenis springlevend is en de lokale gemeenschap samenbrengt. En met de meer dan 100 bezoekers zijn we meer dan tevreden.

archeo inloop 14okt23 04

archeo inloop 14okt23 06