Zusters en de missionarissen op bezoek

Begin 2022 werd vanuit Tilburg de wens uitgesproken dat de zusters en de missionarissen graag Stein wilden komen bezoeken. Donderdag 16 juni was het zover. De bus vervoerde 33 personen, die we in de multifunctionele ruimte De Hoppenkamp hebben ontvangen met koffie en vlaai.

patersopbezoek3

Het bijzondere aan dit bezoek was ook, dat het exact 100 jaar geleden is dat de eerste missionarissen MSC in Stein zijn komen wonen. Ze hebben er 75 jaar gewoond, geleefd en gewerkt. De eerste zusters namen 50 jaar geleden hun intrek in het Missiehuis, dat toen een kloosterbejaardenoord was geworden. De laatste religieuzen zijn 25 jaar geleden verhuist van Stein naar Tilburg, waarna het complex is verbouwd tot appartementen.

Na een welkomstwoord heeft men de expositie bekeken over 75 jaar Missiehuis in Stein. Men kon filmbeelden terug zien van de verhuizing in 1996, herinneringen ophalen en het Museum voor Grafcultuur bezoeken.

Aansluitend lopend of met auto’s naar het kloosterkerkhof, dat tien jaar geleden door vrijwilligers van Stichting Erfgoed Stein en het IVN is gerestaureerd. Hier heeft men een korte maar indrukwekkende viering gehouden, dat afgesloten werd met een dankwoord en een applaus voor alle vrijwilligers die in Stein de herinneringen en het kloosterkerkhof in stand weten te houden.

patersopbezoek2

Voor sommigen daarna nog een korte blik op het voormalige missiehuis, waarna opnieuw terug in de bus om het uitstapje te vervolgen richting Thorn.

Dank ook aan Nick Bruls voor zijn mooie reportage in dagblad De Limburger.