Familie Assevedo leefde anderhalve eeuw in Stein

Jos Drubers - Stichting Erfgoed Stein

Pater Munsters heeft in 1961 het college van B&W geadviseerd een van de straten op ’t Ledderken te vernoemen naar Assevedo, verwijzend naar een familie die anderhalve eeuw in Stein heeft gewoond.

De naam Aszevedo / Assevedo komt in Stein voor het eerst voor in 1707, als Gerardus d’Aszevedo y Bernal trouwt met Maria Gerardina van den Clooster tot Terbruggen. Gerardus is circa 1675 geboren en is kapitein in de regimenten van graaf van Dohna en luitenant-generaal de la Gaddellierre. Hij wordt vooral in de archieven van Breda aangetroffen.

Gerardina is in 1674 in Willemstad geboren. Zij is een dochter van de uit Drenthe afkomstige luitenant-kolonel August Ditmar van den Clooster tot Rheebergen en Petronella Helena van Kessel tot Terbruggen. Deze Petronella is een kleindochter van Theodor van Kessel, die in 1633 het leengoed Ter Bruggen (‘het Slotje’) heeft verworven. Haar neef / tantezegger is Willem van Kessel, heer van Terbruggen, vanaf 1691 drossaard van Stein.

Aszevedo y Bernal is te herleiden naar het echtpaar Bartholomeus d’Aszevedo en Catharine Bernal. Voornoemde Gerardus kan niet gelinkt worden aan dit echtpaar.

Uit het huwelijk van Gerardus met Maria Gerardina van den Clooster is geboren Augustinus Ditmarus Jacobus d’Aszevedo y Bernal, vernoemd naar opa Van den Clooster. Hij is op 24 december 1739 te Stein getrouwd met Barbara Muris. Op 3 juli 1768 is zij in de St. Martinuskerk begraven. Hij is op 5 november 1788 voor het Joannes altaar begraven.

Tien kinderen

Uit dit huwelijk zijn te Stein tien kinderen geboren. Naamdragend nageslacht komt voort uit het zevende kind en derde zoon Joannes Philippus d’Aszevedo, gedoopt op 25 mei 1747 te Stein. Rentenier en op 11 november 1807 in Stein begraven. Hij is in 1786 te Hulst getrouwd met de in Hulst geboren Anna Cornelia Keukemans. Hun zoon Judocus Herman d’Azevedo is op 25 december 1788 in Hulst gedoopt. Dagloner en in 1813 te Beek getrouwd met Maria Elisabeth Haardman. Ze wonen op het Houterend en hebben vier kinderen. De enige zoon Ditmar(us) Augustin Jacques d’Aszevedo, is in 1818 te Stein geboren, dagloner en in 1858 getrouwd met Maria Francisca Dickmann. Met dit kinderloze huwelijk komt er een einde aan de naam Aszevedo / Assevedo in Stein.

Bijnaam

De hiervoor genoemde drossaard Willem van Kessel is in 1721 ongehuwd overleden. Zijn zus Cecilia is in 1708 getrouwd met de Steinse drossaard Johan Caspar van Oidtman. Zijn andere zus Margaretha is in 1697 getrouwd met de Steinse secretaris Franciscus Gobertus van Streghen. Om onduidelijke redenen voert het geslacht Van Streghen de bijnaam Assevedo. Johan Philipp Stregen, baljuw van de graaf van Merode, noemt zich in 1745: Jean Philipp d’Assevedo, nommé de Stregen.

Assevedo 290323

Het Heilig Hartbeeld met engelen aan de Assevedostraat. — © Jos Drubers