Fotopresentatie julianakanaal

Foto presentatieavond over de aanleg van het Julianakanaal.

jk1

Op donderdag 30 april, aanvang 19.00 uur, organiseert de heemkunde – afdeling van de Archeologiestichting Stein weer een  fotopresentatie in het Zorgcentrum de Moutheuvel met als thema,  “De aanleg van het Julianakanaal”.

In die tijd kwamen veel mensen uit andere regio´s  van Nederland met hun complete families naar het zuiden, om te kunnen werken bij de firma van Hattum en Blankevoort. Deze firma had het werk (ca. 3.5 miljoen gulden) in opdracht gekregen van Rijkswaterstaat en had door heel het land mensen aangetrokken om deze gigantische klus, vooral op de Scharberg, te klaren.

Velen van hen zijn in die tijd hier blijven wonen en/of getrouwd met echte “ Steinse schonen” en hebben hier een gezin gesticht. Enkele namen: Kees Kraus – Geert de Vries – Janus Smans – Kees van Beek – Kees Moerkens – Toon Tempelmans – Piet  van Gestel – Sjors Ebben.

Wij als Heemkundeclub zijn nog op zoek naar foto´s van deze periode en van de mensen die naar Stein gekomen zijn om hier te werken.Als U nog foto’s heeft uit die tijd, vragen wij U deze aan ons ter beschikking te stellen zodat we deze kunnen inscannen en gebruiken voor de foto presentatieavond op 22 mei a.s.Deze foto’s kunt U aanreiken tijdens onze openingsuren. Op de maandagavond vanaf 19.00 uur en de woensdagmiddag vanaf 13.30 uur in het souterrain van Zorgcentrum de Moutheuvel.

jk2          jk5

De ploeg Gerrit Smans                                   De brug van Stein naar Meers