Magische Maaskantse Maren

‘voorleesexcursie’ naar Kasteelruïne Stein

Op de zondagen 18 en 25 juni organiseert de Stichting Erfgoed Stein in samenwerking met schrijfster Lieke Muyris en illustratrice Pauline Meijer een ‘voorleesexcursie’ naar de ruïne van Kasteel Stein. Dit in het kader van het verschijnen van de verhalenbundel Magische Maaskantse Maren en de expositie die daarbij is ingericht in de Hoppenkampzaal van het Archeologie Museum Stein.

Magische Maren geheimzinnig poortje

De verhalen in de bundel gaan onder meer over de legende van de Graetheide, Auvermenkes in en rond het Kasteel Stein, het volk ‘Bandkeramiekers’ dat 7000 geleden in de Maaskant woonde, het leven in de Maaskant in de vroege middeleeuwen, de avonturen van een veerman op de Maas en een bastaardeik bij het kasteel van Leut.

Magische Maaskantse Maren zijn verhalen gestoeld op geschiedkundige feiten en volksverhalen uit onze streek. De Stichting Erfgoed Stein heeft rondom die verhalen een expositie ingericht in ‘De Hoppenkampzaal’ in het Archeologie Museum en laat zo de plekken waar de verhalen zich afspe-len en de sfeer uit die vervlogen tot leven komen.

De excursies zijn onderdeel van de eerste expositieweek van Magische Maaskantse Maren. Na deze week is de expositie tot medio augustus te bezoeken tijdens de openingsuren van het museum.
Voor de excursies en de tekenworkshop graag aanmelden bij lieke@muyris.com of bel Lieke op 06-28148985.

Verhalenbundel
De verhalen bundel ‘Magische Maaskantse Maren’ kost € 10,95 en is vanaf 17 juni onder meer te koop in de webshop op www.paulinemeijer.nl, het Archeologie Museum Stein (www.stichtingerfgoedstein.nl) en het Streekmuseum Elsloo (www.streekmuseumelsloo.nl).