Stoere Scouts in actie op de kasteelruïne

Wie de komende weken door het kasteelpark Stein, of zoals men in Stein zegt “de patersbosch”, wandelt ziet aan de toegang van de kasteelruïne constructies staan van houten palen. Deze zijn nu eens niet van de beverfamilie die al een aantal jaren actief is in de kasteelvijver en de Reebeek. Deze constructie zijn pionierswerkstukken van de Scouts van Scouting Stein.

Scouting Stein pioniert Kasteelruine

"Pionieren" is een bouwwerk maken van hout en touw. Met knopen zet je het bouwwerk in elkaar.
Boven de toegangsbrug torenen nu een aantal vlagenmasten uit als handtekening van de Scouts. Zij waren op een zeer warme zomeravond aanwezig op de vrijwilligers van Stichting Erfgoed Stein te helpen. De vrijwilligers van de kasteelruïne willen deze zomer op de voormalige binnenplaats een kruidentuin aanleggen verdeeld in vier symmetrische perken. Hiervoor zullen er begin juli materialen boven op de motte moeten gebracht worden.
Om de vrijwilligers te ondersteunen hebben de Scouts een hijsinrichting gepionierd waarmee het naar boven sjouwen van materialen een stuk lichter zal worden.

Scouts zijn 11 tot 15 jaar oud. In de leerlijn van Scouting komen ze vanuit de Bevers en de Welpen. Eenmaal bij de Scouts leren ze vooral hoe ze moeten organiseren en samenwerken. Het buitenleven lonkt en het land, het water en de lucht zijn favoriete plekken om op ontdekkingstocht te gaan. Daar helpt de leiding je natuurlijk nog bij.

Scout staat trouwens voor;
S: samen stappen we met veel plezier op de wereld af, dat verbindt ons onderling.
C: code en traditie is hoe we met elkaar en anderen omgaan. Respect voor mensen en voor de natuur, waar we zoveel plezier beleven. We gebruiken een gids (dat heet in scoutingtaal de wet) waarin staat wat er van je als scout wordt verwacht en in de belofte die je aflegt zeg je dat je je als scout aan de wet houdt.
O: outdoor staat voor avontuur, want wij gaan voortdurend op ontdekkingstocht in de natuur. Hoe ouder je bent, hoe verder weg je kunt gaan.
U: uitdaging zoeken we in alles om ons zo te ontwikkelen tot zelfstandige scouts.
T: teamgevoel door te denken en doen vanuit het team, halen we het beste in elkaar naar boven. Daarom zijn we trots op elkaar.
S: spel en creativiteit is onze tweede natuur. Door te spelen ontdekken we wat we kunnen en leren we deze talenten gebruiken.

De activiteit op de kasteelruïne was een geslaagde maar vooral ook gezellige avond. Tussendoor konden de hardwerkende Scouts zich tegoed doen aan wafels en frisdrank. In ruil voor hun inzet zullen de kasteelgidsen de Scouts op een later tijdstip dit jaar weer ontvangen op de ruïne voor een spel activiteit en een rondleiding. Een goede samenwerking met een win-win situatie voor iedereen.