Auteurs De Natuurgids op bezoek

foto 1 Medewerkers en bestuur de Natuurgids.

Dankjeweldag voor de auteurs van De Natuurgids
Bezoek aan Stichting erfgoed Stein

Olaf Op den Kamp, Morsbach

Op vrijdag 22 september stond de jaarlijkse medewerkersdag van De Natuurgids in de agenda. Ditmaal verzamelden het auteursteam, het bestuur en de redactie zich in Brasserie Merode in Stein. In het ochtendprogramma werd vergaderd en gezellig gekeuveld. Ook werden er maar liefst twee onderscheidingen uitgereikt. Auteur Olaf Op den Kamp die al sinds 2004 voor de Natuurgids schrijft, werd onderscheiden met een prachtig beeldje van een uil om hem te bedanken voor zijn trouwe bijdragen. Hoofdredacteur Piet Schuttelaar werd geëerd met een beeldje van het Schrijvertje voor zijn niet aflatende energie om De Natuurgids tot een mooi blad te maken.

Na de heerlijke lunch werd de dag educatief voortgezet in het Archeologisch museum Stein. Hier kregen we deskundige uitleg van vrijwilligers van de Stichting Erfgoed Stein over de bijzondere graven uit Stein die hier werden getoond.

natuurgids2
foto 2 Het archeologisch museum Stein (foto Olaf Op den Kamp).

Heel bijzonder is dat Stein over graven uit verschillende perioden beschikt. Naast het bijzondere Neolitische graf dat bestaat uit grote Maaskeien en dat de verbrande beenderen van mensen uit de zogenaamde “Steingroep” bevat, zijn er ook graven uit de tijd van de bandkeramiekers, de ijzertijd, de Romeinse tijd en de tijd van de Merovingers te zien. Daarbij zijn niet enkel de graven zelf, maar ook diverse voorwerpen uit deze tijd te zien, e.e.a. gelardeerd met uitvoerige teksten over het leven in die tijd.

natuurgids3
foto 3 Het neolitische graf in het Archeologisch Museum Stein (foto Herman Langen)

Heel bijzonder is ook de enorme stenen grafkist uit de Romeinse tijd die bestaat uit de Nivelsteiner zandsteen, gewonnen in het Wormdal net over de grens in Kerkrade. Vervolgens wandelden we door Stein waarbij we eerst keken bij de fraaie 18e eeuwse Mariakapel die was gebouwd uit een afwisseling van lagen baksteen en speklagen uit mergel. Niet veel verderop lag langs de droogstaande Ur een waterput, de Zonput, die vroeger door de lokale bevolking werd gebruikt voor het putten van drinkwater. Langs de Scharberg zagen we het prachtig gerestaureerde kloosterkerkhof waar een van de bekendste geestelijken Jacques Schreurs, auteur van de driedelige roman “Kroniek eener parochie”, beter bekend vanwege de televisieserie en musical “Dagboek van een herdershond” die op dit boek is geïnspireerd. Ook de archeoloog Pater Munsters die veel opgravingen in Stein heeft gedaan die uiteindelijk resulteerden in het archeologisch museum Stein, ligt hier begraven.

natuurgids4
foto4 Bezoek aan de kasteelruïne Stein (foto Herman Langen)

Daarna ging het door een prachtig park met bijzondere bomen naar de kasteelruïne Stein. Hier beklommen we de kasteeltoren vanwaar we genoten van het uitzicht op de omgeving. Binnen de muren van de ruïne was ook een kleine kruidentuin te bewonderen. Tenslotte volgde een gezellige borrel bij Brasserie Merode.