Speciale openstellingen 2 en 3 juni

De volgende activiteiten in het kader van het 'Historisch jaar 1568 Stein-Obbicht' staan al weer gepland.
Op zaterdag 2 en zondag 3 juni a.s. vindt een extra openstelling plaats van de kasteelruïne van Stein, het Museum voor Grafcultuur en de multifunctionele ruimte De Hoppenkamp.
Alle locaties zijn van 13.00-17.00 uur geopend.

Herdacht wordt dat op 1 juni 1568 de Steinse edelen Diederik en Gijsbert van Bronckhorst-Batenburg in opdracht van de Hertog van Alva in Brussel zijn onthoofd, samen met zestien andere edelen. Vier dagen later worden eveneens in Brussel de graven van Egmond en van Horne onthoofd, een geschiedenisfeit, dat bij de meeste mensen wel bekend is.

Programma
In het weekend toont de Roofvogelvereniging ‘t Ulehöfke tal van roofvogels op de kasteelruïne. Het bijzondere is dat met name kinderen op een leuke en informatieve manier in aanraking kunnen komen met roofvogels en zij kunnen zich ook met de roofvogels op de foto laten zetten.

Daarnaast gaan op zondagmiddag koorleden van de Cantorij van de PKN Gemeente Sittard-Grevenbicht een aantal Geuzenliederen ten gehore brengen, waaronder het zogenaamde Batenburgerlied: het lied dat eind van de 16e eeuw is geschreven en waarin de verraderlijke gevangenneming van de gebroeders Bronckhorst-Batenburgbezongen wordt.

Verder vertellen vrijwilligers van Stichting Erfgoed Stein over de geschiedenis van het kasteel en over de aangelegde middeleeuwse kruidentuin. Petronella van Praet, de moeder van de gebroeders Dirk en Gijsbert van Bronckhorst-Batenburg, vertelt over haar leven en wat haar in de beginjaren van de 80-jarige oorlog is aangedaan.

artikelkop kasteelruine bierpresentatie

Herdenkingsbier te koop
In de multifunctionele ruimte De Hoppenkamp vindt de uitgifte van het herdenkingsbier "Heeren van Steyn" plaats met de voor deze gelegenheid speciaal gemaakte drieorenkruikjes. Het bier kan ter plaatse nog steeds gekocht worden, de drieorenkruikjes zijn echter allemaal gereserveerd. Mocht u alsnog zo'n kruikje willen bestellen, dan overwegen we om nog 40 kruikjes te laten bijmaken.

Expositie 1568 Stein-Obbicht
In de Hoppenkamp kan men ook de expositie bezoeken over de beginjaren van de Tachtigjarige Oorlog en de rol die de familie van Bronckhorst-Batenburg daarbij speelde.

Tijdens de expositie kan men ook kennismaken met een aantal werken van Pieter Bruegel de Oude en hoe hij zijn kritiek op de politieke situatie in zijn werken heeft verwerkt. De "echte" drieorenkruiken zijn hier ook te zien.

Museum voor Grafcultuur
In het Museum voor Grafcultuur wordt getoond de vele en gevarieerde manieren waarop de mensen door de eeuwen heen zijn omgaan met dood en begraven. Deze onderwerpen worden geïllustreerd met archeologische voorwerpen die in graven uit verschillende perioden zijn gevonden. De meeste voorwerpen komen uit Stein en omgeving en veel ervan zijn in het begin van de vorige eeuw verzameld door dokter Beckers en Pater Munsters.

Voor de activiteiten op 2 en 3 juni zijn per brief speciaal uitgenodigd de bewoners van de Batenburgerstraat en Van Praatstraat in Stein, de Karel van Bronckhorstlaan in Obbicht en de VvE Bronckhorst-Batenburg in Stein. Deze bewoners kunnen ter plaatse meer te weten komen over de geschiedenis van de familie en de personages, waar hun straatnaam of gebouw naar vernoemd zijn.

2018 vitrine