Studenten uit Keulen op bezoek

Op 13 juli 2023 heeft Stichting Erfgoed Stein het genoegen gehad om studenten van de Universiteit van Keulen, Instituut van de Prehistorische Archeologie, te verwelkomen in ons museum. Onder begeleiding van prof.dr. J. Richter hebben zij een interessante rondreis gemaakt door de Benelux, waarbij zij vanuit hun bezoek aan Luik naar ons museum in Stein kwamen en daarna verder reisden naar Namen.

Het bezoek aan ons museum in Stein en de kasteelruïne vormde een waardevol onderdeel van hun meerdaagse excursie langs de Maas. Tijdens hun bezoek hebben de studenten een uitgebreide toelichting gekregen over de neolithische grafkelder, evenals een algemenere uitleg over andere perioden waarop ons museum zich richt, zoals de periode van de bandkeramiek.

Wat opvallend was, is dat de studenten aangenaam verrast waren door de pracht en moderniteit van ons museum, met al zijn hedendaagse communicatiemiddelen. Deze positieve reactie deed ons veel plezier. Ook de kasteelruïne en het omringende landschap maakten indruk op de groep.

De studenten hebben aangegeven ons museum te promoten bij andere archeologische instituten in Duitsland en zijn van plan om in de toekomst met een nieuwe groep archeologiestudenten terug te keren voor een bezoek aan ons museum en de kasteelruïne.

We zijn verheugd over hun enthousiasme en kijken uit naar meer samenwerkingen en uitwisselingen met studenten en archeologen uit binnen- en buitenland. Het delen van kennis en ervaring is van onschatbare waarde voor het behoud en begrip van ons erfgoed.

keulen studenten mfh

Voor de groep: Wim Hendrix links en prof.dr. J. Richter rechts

Na een hartelijk ontvangst en welkom met koffie, thee, water en uiteraard met vlaaien, verzorgd door een delegatie van ons stichtingsbestuur, ging Wim Hendrix (strategisch adviseur voor het Bestuur SES op het vlak van archeologie) aan de slag met deze zeer gemotiveerde groep. De gehele rondleiding werd in het engels gedaan door Wim Hendrix.

Na een indrukwekkende rondleiding door ons museum “Archeologisch Museum Stein”, tijdreizen vanaf de Bandkeramiek. 6000 jaar bijzonder begraven werd een groepsfoto gemaakt. Zie boven dit artikel.

studenten keulen museum luisteren

Na het bezoek aan ons museum is deze groep van studenten en docenten onder begeleiding van Wim Hendrix en Bestuurssecretaris Ernest Gorissen vertrokken naar de Kasteelruïne. Daar hebben ze ter plekke een rondleiding gekregen door de vrijwilligers Jos Drubers en Herbert Teesselink. Op de terugweg heeft men nog een stop gemaakt aan de Hoppenkamp. Al met al kunnen we spreken van een zeer succesvol bezoek door deze Keulse studenten en hun docenten aan ons museum en de Kasteelruïne.

Studenten Keulen art