Wim Hendrix pakt het beheer van de Steinder archeologische collecties weer op

Mag ik aan u voorstellen: Dr.ir. W.P.A.M. Hendrix (Wim), geboren te Elsloo (1955), was voor zijn pensioen lange tijd werkzaam bij Rijkswaterstaat en is nog steeds verbonden aan de RWTH Aachen University waar hij promoveerde.

Sinds 1978 is Wim actief in het archeologisch (veld)onderzoek in het Graetheidegebied. Hij richt zich daarbij voornamelijk op de prehistorie, met bijzondere aandacht voor de Lineaire Bandkeramiek (LBK). Maar ook de andere archeologische perioden hebben zijn belangstelling. Vanaf 1995 publiceert hij regelmatig artikelen in het Historisch Jaarboek voor het Land van Zwentibold over de resultaten van het archeologisch onderzoek in de regio Stein en omgeving.
Ook heeft hij in de vorm van een reeks artikelen de ontwikkelingen binnen het onderzoek van Bandkeramiek in het Graetheidegebied (sinds 1925) in dit jaarboek gepubliceerd.

Bij Rijkswaterstaat Zuid Nederland was hij eerste aanspreekpunt voor archeologische activiteiten, van planstudies tot uitvoering, en hield hij zich bezig met een breed spectrum aan archeologische werkzaamheden. Voor de gemeente Stein verzorgde hij onder andere archeologische adviezen en organiseerde hij archeologische begeleidingen van inrichtings- en aanlegprojecten.
In het laatste decennium van de vorige eeuw was hij intensief betrokken bij de ontwikkelingen van het toenmalige Archeologiemuseum Stein en droeg hij zorg voor de archeologische collecties. Een bestuurlijke crisis in die tijd binnen de toenmalige beheer-organisatie maakte daar onverwacht een einde aan. Door het huidige, nieuwe bestuur is Wim Hendrix in oktober 2022 gevraagd, om zich weer aan te sluiten bij de Stichting Erfgoed Stein op het vlak van archeologie. Na lange tijd van afwezigheid is hij weer terug in het museum te Stein met haar bijzondere collecties.

Binnen de Stichting Erfgoed Stein heeft hij onlangs het beheer van de Steinder archeologische collecties weer opgepakt. Dat wij ons als Bestuur van deze mooie en relevante Stichting gelukkig prijzen met Wim Hendrix aan boord, naast onze vele vrijwilligers, dat moge helder zijn.
Veel succes en we zijn blij met jouw komst en deskundigheid.

Wim Hendrix web IMG 2430