Bodemvondsten gered uit de grond in en rond Stein

Door: Rens Dormans  Stichting Erfgoed Stein (SES)

Afgelopen zomer was er bij Stichting Erfgoed Stein een wisselexpositie, waarin achttien amateur- en twee beroeps-archeologen hun vondsten lieten zien. Deze tentoonstelling toonde een mooie dwarsdoorsnede van wat men zoal in Limburg in de grond kan vinden.

Uiteenlopende vondsten waren te zien; van de inmiddels bekende gouden gesp (gaat volgend jaar naar een tentoonstelling in het Rijksmuseum Van Oudheden) tot duivenringetjes (hier zijn verzamelaars voor). De deelnemers waren zelfverantwoordelijk voor de determinatie van de door hun gevonden voorwerpen. Tevens moesten deze vondsten zijn geregistreerd, of moest dit alsnog worden gedaan.

Ook twee beroeps-archeologen deden mee, waar de sectie Archeologie van Stichting Erfgoed Stein zeer verheugd over was. Zij gaven een laatmiddeleeuwse dierenschedel in bruikleen en vanuit Rijckholt kwamen steentijd artefacten die werden gevonden door de paters dominicanen naar de Hoppenkamp.

Bezaaid

De expositie liet een goed beeld zien van wat er zoal wordt gevonden, maar de sectie Archeologie wilde niet alleen maar topvondsten tonen. Natuurlijk waren de Romeinse vondsten en de prehistorie vondsten sterk vertegenwoordigd, maar er lagen dus ook bijvoorbeeld duivenringen, schutterijkogels en musketkogels. De grond in Limburg ligt bezaaid met dergelijke vondsten.

Er werd en wordt vaak gevraagd naar de mooiste vondst die er heeft gelegen. Dat is voor iedereen verschillend en eigenlijk moet het niet om de vondst zelf gaan maar om het verhaal erachter. Zo lag er ook een fietsbelastingplaatje met naam erop. De vinder heeft zo de familie kunnen achterhalen en die was er heel blij mee.

Lokale geschiedenis

Een ander voorbeeld is de vondst van een mooie oude fles met een tekst erop, en dan vervolgens weer helemaal uitpluizen waar de fabriek ligt of heeft gelegen. Dit soort voorbeelden kunnen zeer waardevol zijn voor de lokale geschiedenis. De deelnemers doen dit belangeloos.

Ook heeft de sectie Archeologie van Stichting Erfgoed Stein een verjaardagskalender laten maken van de bodemvondsten. Deze zijn te koop voor 9,50 euro in de Hoppenkamp. De opbrengst komt ten goede van Stichting Erfgoed Stein.

Bevrijding

De volgende expositie in de Hoppenkamp gaat geheel over de bevrijding van Stein 80 jaar geleden. Deze werd geopend op 18 september, de dag van de bevrijding van Stein in 1944, en is in het najaar van 2024 te bezoeken.

Voor meer informatie of het bestellen van een kalender: info@stichtingerfgoedstein.nl

nul nu bodemvonsten2art