Verleden ontmoet heden tijdens stamboom­onderzoek

Door: Claudia Reubzaat Stichting Erfgoed Stein
Voorbeeld van het persoonsarchief van de familie van John Penris.
Foto: Stichting Erfgoed Stein

Het uitzoeken van je stamboom kan een complexe zoektocht zijn, maar de afdeling heemkunde van Stichting Erfgoed Stein biedt de mogelijkheid om dit via een computerprogramma te doen.

Stichting Erfgoed Stein is een vereniging die zich bezighoudt met de historie van Stein en omgeving en zijn inwoners, de Maaskèntjers. Bij de afdeling heemkunde binnen de vereniging werken vrijwilligers hard aan het verzamelen, ordenen en bewaren van gegevens om de rijke lokale historie te behouden voor toekomstige generaties.

Computerprogramma

Dat heeft ook betrekking op allerlei informatie over de inwoners van vroeger tot nu. Wie bijvoorbeeld meer wil weten over zijn of haar overgrootvader, kan gebruikmaken van een speciaal computerprogramma; met wie was hij getrouwd, wanneer overleed hij, en zijn er nog persoonlijke documenten te vinden?

Claudia Reubsaet achter de computer in de Hoppenkamp
Claudia Reubzaat aan het werk met het persoonsarchief.

Foto: Stichting Erfgoed Stein

John Penris, een van de heemkunde-enthousiastelingen, heeft een programma ontwikkeld waarmee al deze informatie en meer met één klik te vinden is. De beschikbare gegevens komen van families die op zolder nog documentatie vinden van overleden familieleden, of van vrijwilligers die archieven of het internet doorzoeken op zoek naar interessante gegevens. Wat begon als een stamboom van de familie Penris, is inmiddels uitgegroeid tot een database met informatie over ruim zestigduizend personen uit Stein en omgeving, allemaal op een of andere manier aan elkaar gelinkt. Het is mogelijk om via de software een stamboom uit te printen.

Het programma biedt een schat aan gegevens: van geboorte- en overlijdensdata tot bidprentjes en overlijdensadvertenties, van huwelijken en kinderen tot beroepen, officiële documenten, brieven, tekeningen, foto’s en korte filmpjes. Zo blijft zelfs iemands stem en manier van spreken bewaard voor toekomstige generaties. Hierdoor kunnen zij een duidelijk beeld krijgen van wie hun voorouders waren, waar ze woonden en hoe ze leefden en liefhadden.

Archeologisch Museum

Wie een liefhebber van geschiedenis is, geniet van het duiken in oude gegevens, het ordenen, transcriberen en archiveren ervan of informatie zoekt over een van zijn of haar voorouders, kan terecht in het Archeologisch Museum in Stein. Ook is de stichting altijd op zoek naar documentatie, foto’s, filmpjes en meer over Stein en omgeving.